Vår checklista innan lansering av en hemsida fungerar även att använda lite då och då. Det är lätt att utseende och design hamnar i fokus under utvecklingen men det finns mycket annat att tänka på.
Jag brukar påstå att funktion är viktigare än design! Det spelar ingen roll om du har världens snyggaste kontaktsida om alla mail landar i skräpposten eller inte kommer fram alls.
Tyvärr hamnar design gärna i fokus, speciellt hos den som bygger websidan själv eller med låg budget. Man vet inte om vilka fel som är vanliga och var det behövs lite teknisk handpåläggning för att optimera sidan.
KoBoToLos checklista vid lansering
Vår guide till att bygga en hemsida fungerar oavsett om du använder Joomla, WordPress eller något annat publiceringsverktyg.
Kontrollera stavningen en gång till! Det är lätt att bli blind inför den text som du själv har skrivit, därför är det bra om du kontrollera rall text en gång till. Be gärna någon annan titta igenom texten. Stavfel och grammatiska fel ger ett mindre professionellt intryck. Nu är verkligheten den att du kommer hitta stavfel under lång tid framåt, för vi är blinda för dem när vi vet vad det ska stå.
Testa sidan i googles mobiltest. Google prioriterar idag sidor som fungerar på mobiler vid sökningar. Det finna allt fler storlekar på enheter vilket gör de här testerna lite komplicerade. Det är omöjligt att testa på alla enheter på marknaden men gör en kontroll av de vanligaste som iphone, ipad och laptop,
Fyll i alla formulär och kontrollera att det fungerar. Det är lätt att man testar ett formulär en gång och sedan utgår ifrån att det fungerar men det är snabbt gjort att göra en extra check. Lägg gärna in ett automatiskt svarsmail till kontaktpersonen. Det är trevligt och peronen som kontaktat dig vet att du har fått kontaktförfrågan.
Gör en backup och skriver ner din backupfilosofi (följ den sen). Eller om du vill ha mer spänning i ditt liv så strunta i backuper 😉
Se över din säkerhet och om du använder ett CMS med ett säkerhets-plugin så titta igenom säkerhetsinställningarna en gång till. Jag är kanske lite tjatig men intrång på hemsidan är inte roligt.
Kontrollera att besöks-statistiken fungerar. Jag rekommenderar att du använder google analytics eller matomo. En hemsida utan besökare är ganska meningslös.
Skriv upp dina viktigaste sökfraser, nyckelord för google, och gör en anteckning i kalendern om att kontrollera placeringen igen om en månad. Även här tycker jag att det är viktigt med en planering.
Testa hastigheten på hemsidan och tänk på att vara utloggad när du gör det. Om din hemsida tar lång tid på sig att ladda så kommer många av dina besökare att hoppa vidare till en annan sida,
Kontrollera att du har en sidkarta (sitemap.xml) och en robots.txt. De här sakerna gör vi för att underlätta för sökmotorerna och skicka in den till google.
Se över att all text är på svenska (om du vänder dig till Sverige). Titta speciellt på datum och texter som ”läs mer”/”read more”. Det är lätt att glömma just dem texterna.
Om det är en WordPress – installation så ta bort admin som användare och se till att du har bra lösenord.
GDPR. Du behöver en hantering av integritet och cookies. Om du inte skrivit en integritetspolicy så gör det nu!
Gör en plan för underhåll. Du behöver kontrollera att allt står rätt till med sidan då och då. Komponenter behöver uppdateras och det skadar inte att gå igenom punkterna ovan igen. Om du har ett serviceavtal så behöver du inte bekymra dig.
För att ge en bra upplevelse använder vi teknik som cookies för att lagra och/eller komma åt enhetsinformation. När du samtycker till dessa tekniker kan vi behandla data som surfbeteende eller unika ID:n på denna webbplats. Om du inte samtycker eller om du återkallar ditt samtycke kan detta påverka vissa funktioner negativt.
Funktionell
Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföring av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
Alternativ
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
Statistik
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för statistiska ändamål.Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
Marknadsföring
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.