Det sägs att det finns 15 olika sätt att markera text i Word. Hur många kan du?

Dessutom så lovar jag att om någon på en kurs visar mig att den behärskar alla 15 så bjuder jag på tårta!

  1. Markera ett område med musen. Klicka och dra med musen. Det här är nog det vanligaste och mest självklara.
  2. Markera ett område med tangentbordet. Tryck ner shift och använd pilarna. En jättebra sätt om du föredrar att arbeta med tangenbordet i stället för musen.
  3. Markera all text till startpunkten (från där du är). Ctrl + shift + home.
  4. Markera ett ord med musen. Dubbelklicka. Markerar ett ord.
  5. Markerar ett stycke med musen. Trippelklicka.
  6. Markera en mening med musen. Håll ner ctrl och klicka.
  7. Markera en rad med musen. Klicka i vänstermarginal.
  8. Markera flera rader med musen. Marginalklicka + dra med musen.
  9. Delmarkera med musen. Klicka först på startpunkten. Håll nere shift och klicka på slutpunkten.
  10. Vertikal markering. Tryck ner alt och dra sedan med musen.
  11. Flera markeringar med musen. Markera första textdelen. Tryck ner ctrl och markera sedan nästa textdel.
  12. Markera ord med tangentbordet. Tryck ner både ctrl + shift och använda piltangenterna (vänster/höger).
  13. Markera stycke med tangentbordet. Tryck ner både ctrl + shift och använda piltangenterna (uppåt/nedåt).
  14. Markera till start/slut av skärmen med tangentbordet. Tryck ner både ctrl + shift och använd page up/down.
  15. Markera allt med tangentbordet. Ctrl + A.